tweedehands auto’s in een pandemie

Heeft de pandemie de waarde van tweedehands auto’s doen kelderen?
Dankzij de nieuwe uitbraak van het coronavirus en de COVID-19 pandemie, zag iedereen de economie vrijwel van de ene op de andere dag stilvallen. Onnodig te zeggen dat dit ongekend was. Sinds de wijdverspreide uitvaardiging van orders om thuis te blijven en bedrijfssluitingen die medio maart begonnen, hebben meer dan 46 miljoen mensen een werkloosheidsuitkering aangevraagd. De gevolgen van de sluiting waren snel en hard voor veel sectoren van de economie, met name de horeca (restaurants, bars, hotels, enz.), persoonlijke dienstverlening (salons, fitness, wellness) en alle soorten detailhandelszaken, met uitzondering van supermarkten en apotheken. Maar wat zijn de gevolgen geweest voor de dealers van tweedehands auto’s en de waarde van tweedehands auto’s? Dit is een beetje moeilijker uit te vissen, en terwijl de gevolgen sterk variëren per regio, staat, en zelfs lokaal, zal dit artikel uitleggen wat we hebben zien gebeuren in en rond auto verkopen

De lastige zaak van de verkoop van tweedehands auto’s in een pandemie

Toen de boel werd stilgelegd in Californië, was er veel verwarring over wat zou worden beschouwd als een essentieel bedrijf dat open kon blijven en wat niet. Aanvankelijk werden de serviceafdelingen van de dealers als essentieel beschouwd, maar niet de verkoopkant van de operatie. Het duurde echter niet lang voordat alle soorten dealers, ook die van tweedehands auto’s, open mochten zijn voor zowel verkoop als service. Maar de vraag voor ons, en voor alle dealers, was of het al dan niet van belang zou zijn open te zijn voor de verkoop. Zou iemand een auto willen kopen tijdens een pandemie? En wat zou er gebeuren met de waarde van tweedehands auto’s als gevolg van de sterke economische terugval?

Waarden van tweedehands auto’s: Het gaat nog steeds om vraag en aanbod

Laten we beginnen met terug te gaan naar Economie 101 en bekijken wat de prijzen van producten op de markt beïnvloedt. De belangrijkste factoren om te overwegen zijn de wisselwerking tussen vraag en aanbod. Als de vraag naar een product stijgt maar het aanbod het niet kan bijbenen, zal de prijs ervan stijgen. Het product is schaars en de mensen zullen een hogere prijs betalen om te krijgen wat zij willen. Aan de andere kant, als er meer aanbod is dan vraag, zullen verkopers hun prijzen moeten verlagen om hun voorraad te kunnen blijven verplaatsen. Dit is een zeer vereenvoudigde uitleg, maar het klopt voor het grootste deel.

Zijn de waardes van gebruikte auto’s aan het kelderen?

Het is volkomen logisch om te veronderstellen dat de waarden van tweedehands auto verkopen zouden kelderen op basis van veronderstellingen over wat er gebeurt met vraag en aanbod. De thuisblijvers in combinatie met een grote daling van het consumentenvertrouwen als gevolg van de recessie zou je logischerwijs doen denken dat de vraag naar gebruikte auto’s van de kant van de consument sterk is gedaald. Dan lees je over autoverhuurbedrijven zoals Hertz die failliet gaan en de vele duizenden en duizenden auto’s die zij kwijt moeten zien te raken. Als de vraag zo laag is en het aanbod zo hoog, dan moet volgens de economische theorie de waarde van tweedehands auto’s wel sterk dalen. Maar er is meer aan de hand dan dat!

De rol van de autoveilingen in de markt van tweedehands auto’s

Gebruikte auto afdelingen en dealers halen het overgrote deel van hun inventaris van de groothandel autoveilingen. Inruilacties van consumenten vertegenwoordigen een relatief klein deel van de taart. Veel van de groothandelsveilingen hebben de pauzeknop ingedrukt toen de economie tot stilstand kwam, waardoor het aanbod van auto’s aan dealers sterk is gedaald. Dus het aanbod van auto’s is niet zo hoog als mensen misschien denken.

In onze markt is het aanbod van tweedehands auto’s

Nu is het tijd om te kijken naar hoe dit alles speelt in de specifieke San Diego gebruikte auto markt. Terwijl veel bedrijven zijn kauwen op het bit weer op gang te krijgen, hebben de groothandel auto veilingen bewoog heel langzaam. Het voelt alsof ze werken op misschien de helft van hun gebruikelijke capaciteit, en de meeste zijn alleen het uitvoeren van de verkoop online. En de hoeveelheid inventaris die op de veilingen beschikbaar is, is zeer beperkt. Iedereen dacht dat het faillissement van Hertz onmiddellijk honderdduizenden van hun vloot voertuigen op de markt voor tweedehands auto’s zou brengen, maar dat is in de San Diego markt helemaal niet het geval geweest. Aan de aanbodzijde van de vergelijking is dit alles niet het overaanbod dat velen verwachtten. Als er iets is, is er een verrassend tekort aan gebruikte voertuigen in de San Diego markt, en dat heeft een verrassend sterke opwaartse druk op gebruikte auto waarden en prijzen